Creme brulee...

Något måste man ju göra och det blev faktiskt riktigt gott ^^

Österrike!

Nu har jag äntligen fått lite ordning på mina bilder från skidresan och därför ska jag göra ett reseinlägg.

11/2-2012 Dag 1:
Vi satt på en buss hela dagen. Och natten. Så ni förstår säkert att det inte finns så mycket att skriva om den dagen ^^

12/2-2012 Dag 2:
Vi kom fram till byn där vi skulle bo i sex dagar framöver, åt frukost och gjorde oss redo för vår första dag i backen! Men först behövde vi åka ännu mer buss. Vi bodde i en väldigt liten by som heter Uttendorf, dem hade inte ens några egna skidbackar där, så vi fick åka med buss eller tåg till andra skidorter som låg i närheten. Och vi valde alltså att också buss, högt högt upp bland bergen på en typisk smal och slingrig alpväg. Det var verkligen skitläskigt!
Men vi överlevde både dit och hemvägen, och det fanns fina backar där vi åkte så vår första dag var riktigt lyckad.
Byn vi bodde i.

Här är det gasthaus (typ värdshus? eller vad det nu kallas...) som vi bodde på. Det var väldigt mysigt!

Det var nästan overkligt att stå och titta på bergen omkring en :)

Fina Amanda i hela sin skidutrustning. Och solsken!

Och såhär dum ser jag ut när jag åker skidor ^^

13/2-2012 Dag 3:
Vi åkte mer skidor såklart, på ett nytt ställe, och även om det inte var lika bra väder så var utsikten ganska otrolig.
Den fina utsikten.
Och den goda pizzan vi åt! ^^

14/2-2012 Dag 4:
Alla hjärtans dag! Som jag firade genom att köra in i en gran... Men nu ska vi inte haka upp oss på detaljer ^^ Dagen började som vanligt med skidåkning på ett berg som jag inte minns namnet på, men kvällen blev ganska speciell. Vi blev körda med bussen till en parkeringsplats och blev där hämtade med traktor och kärra! Vi trängde ihop oss, typ 50 personer, i vagnen och åkte uppför en smal landsväg till en bondgård. Där fick vi åka med stora traktordäck nedför en backe med olika gupp för att tillslut krascha in i nät. Visst låter det kul? ^^ Tyvärr var det en kille som bröt benet precis när vi kom, alltså någon som inte var med på vår resa, eftersom säkerheten var gaanska dålig och därför var alla vuxna väldigt nervösa men vi klarade oss ju. Och sen fick vi åka kälke nedför landsvägen vi kommit upp på, och det var verkligen skitkul! Även om det var ganska rejäla kurvor och man inte kunde bromsa så lätt ^^
Det var rätt mycket dimma den dagen.

Ett av de väldigt många kors som stod på typ varenda bergstopp.

Och en väldigt dålig bild på backen där vi åkte, eller i alla fall nätet som stoppade oss ^^

15/2-2012 Dag 5:
Vi tog en vilodag och åkte till grannbyn Mittersill för att besöka en inomhus-nationalpark, men det var stängd för renovering. ^^ Så vi gick till ett bageri och köpte lite fika innan vi åkte tillbaka igen. Med andra ord en ganska händelselös dag som jag inte har några bilder ifrån.
16/2-2012 Dag 6:
Trots dåliga väderrapporter så gav vi oss ut för mer skidåkning, vilket verkade som en väldig dålig ide i början. Först blev vi inklämda, ungefär 80 personer, i en ganska liten lift som gungade och krängde, och när vi väl kom upp till toppen möttes vi av en fin snöstor. Kan-inte-se-handen-framför-mig-fin, kul va? Men vi tog oss ner en bit och stormen lättade, så det var inte så hemskt. Och det var riktigt fina backar! Men efter att ha åkt halva dagen så valde vi ändå att gå till byns badhus istället och spendera några timmar där. Det var rätt stort och riktigt fint, med flera varma utomhuspoler (och en väldigt kall!), vattenrutschkanor, flera olika sorters bastu (där vi inte bastade, eftersom man skulle vara kvinnor och män ihop -.-) och film. När man badade! Det var helt enkelt väldigt kul att se även om vi var lite stressade.
Här åkte vi offpist. Eller inte ^^

Alla fick vänta på mig när jag stannade och tog kort på en kotte. :)

En söt liten hund som kom och lekte med oss, var ägaren tagit vägen har vi ingen aning om...

17/2-2012 Dag 6:
Sista dagen valde vi att ta tåget till samma backar som vi åkte i på tisdagen (14/2) eftersom vi visste att det fanns en väldigt häftig lift där som i alla fall mamma och jag ville prova. Så vi drog iväg själva (vi var ett ganska stort gäng som åkte tillsammans) vi åkte i riktigt fina backar hela förmiddagen och vi hann fram till liften. Den gick över en väldigt djup dal, så det var ju inget för de höjdrädda, men det var stora liftar som inte gungade och som gick väldigt långsamt så det var inte alls lika läskigt som jag hade trott. Väl över på andra sidan så åt vi på den absolut bästa resturangen på hela resan och hade det jättebra. Men såfort vi var tillbaka på rätt sida och skulle åka tillbaka igen, så trillade mamma och gjorde illa sina knän. Det fanns inget annat att göra än att ringa efter en skoter som kom och hämtade oss. Även om det var synd om mamma så var skoteråkandet verkligen kul! ^^ Och hon blev ju inte allvarligt skadad, så vi var nöjda med dagen ändå. På kvällen satt vi alla i bussen igen och var påväg hem genom Tyskland.
Den absolut roligaste och tuffaste backen jag åkte i på hela veckan. Det var så mycket lössnö att det kändes som pukelpist ^^

Ett tagit kort från en av liftarna.

Den höga linbanan eller liften eller vad man nu vill kalla det.

En av liftarna, med de väldigt frusna fönstren som gjorde bilderna helt suddiga^^

Sista dagen åkte vi bara buss igen, så jag skriver inte ens med den. Hur som helst så är jag supernöjd med resan, det var verkligen kul! Jag träffade nya trevliga människor, åt väldigt mycket god mat ( vi fick tre rätters på kvällarna :D) och åkte i en massa häftiga backar. Men det var endå ganska skönt när vi kom hem!

I would walk a thousand miles.

Här sitter jag, drömmer om värme, om vår. Och lyssnar på wrock. Tittar på massa fina bilder på weheartit och känner mig sådär allmänt bra. Trevligt va? ;) Idag har jag varit hemma hela dagen, städat mitt rum (det behövdes verkligen!), tittat på film och lagat mat. Efter en ganska stressig vecka så var det precis vad jag behövde, men imorgon ska jag försöka skärpa mig och i alla fall göra något lite mer vettigt. Som att sortera bilderna från förra veckan. Eller plugga... Ha det så bra!

Weekend

Hej allihopa! Nu är jag tillbaka efter en grym vecka i de underbara Österrikiska alperna! :D Eller egentligen kom jag hem igår, men efter att ha packat upp min väska så däckade jag nästan direkt ^^ Jag har hursomhelst haft det jättebra och jag tänker lägga upp ett längre inlägg med bilder och så senare för nu ska jag iväg och fira min kusins födelsedag :) Kram!

Gold rush

Idag har jag gjort mitt första nationella prov. Precis som typ alla andra nior här i Sverige. ^^
Det gick helt okej, men samtidigt så blev det nog ganska flummiga svar från min sida haha. När provet var över så gick livet vidare, otroligt va?!, och min dag blev helt okej. Jag blev målad med whiteboard-pennor på so:n, tittade på en hemsk film på svenskan, spelade "Secrets - One Republic" på musikskolan och här hemma har jag bakat. Två mini pajer och några kakor fick det bli eftersom jag hade äggvitor över sen jag bakade sist, och det blev rätt gott.
Nu ska jag sova, god natt!

Slapplördag, Igen...

Idag har jag varit ute med den här söta hunden...
...som egentligen inte ville vara med på kort...
...jag har gått på den här vintriga vägen...
...och fotat all den här fina naturen! :)